
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 138 – 02/04/2011 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 

TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 
 
Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 2 

Ivory Coast: Radio station ransacked and burnt down ................................................. 3 
Togo: Togolese authorities close down another radio station ........................................ 3 
Rwanda: Muslim community launches website ........................................................... 3 
Liberia: GOL to Take Over Star Radio? ...................................................................... 4 
Sudan: Rumbek Central County Teachers Receive Training in School Radio Programs ..... 4 
Malawi: Malawi Broadcasting Corporation rebrands..................................................... 5 
Togo: Media outlets protest to demand reopening of three radio stations ...................... 5 
Somalia: Radio journalist detained in Puntland ........................................................... 5 
Uganda: Journalist detained for 48 hours after exposing wave of break-ins ................... 6 
Namibia: Training at Karas community radio to improve health programmes for women 
and girls ............................................................................................................... 6 
Gambia: GGA President Sues West Coast Reporte ...................................................... 7 
Somalia: Somali government detains Shabelle‟s director, news editor ........................... 7 
Ethiopia: Training the trainers in Addis Ababa ............................................................ 8 
Rwanda: Karongi gets community radio .................................................................... 8 
Zimbabwe: Zanu (PF) jamming on VOA Studio 7 ........................................................ 8 
Zimbabwe: Zimbabwe legislators fume over broadcasting delays ................................. 9 
Zimbabwe:Zimbabwe Government says lack of infrastructure prevents broadcasting 

liberalisation .......................................................................................................... 9 
Togo: Critical radio stations closed down with red tape excuses .................................. 10 
Lesotho: High-ranking police officer sues Harvest FM and radio presenter .................... 10 
World: World TV and Radio Awards 2011 accepting entries......................................... 11 
Worldwide/Tunisia: Internews seeks journalist trainers .............................................. 11 
East Africa/Tanzania: New radio/TV station mooted for East African Community ........... 11 
Somalia: Two journalists freed in Mogadishu, two others still held in north ................... 12 
Kenya: Court cases derail issuing of new broadcast licences ....................................... 12 
Mozambique/USA: VOA in Mozambique rebroadcast deal ........................................... 12 
Benin: RFI programme about president‟s reelection mysteriously disrupted .................. 13 
Ivory Coast: Ouattara supporters seize RTI in Ivory Coast ......................................... 13 
Lybia: Misrata radio station plans broadcasts in English/French ................................... 13 
Angola: Journalist Highlights Importance of Community Radios ................................... 14 
Angola: Nation Has Resources to Create Community Radios ....................................... 14 
Sudan: Youth Group Launches Anti-Government Radio on Short Waves ....................... 14 
 

Nouvelles en français 

Côte d'Ivoire: Une station de radio pillée et incendiée ................................................ 15 
Sénégal: L'Institut Panos lance un nouveau projet médias .......................................... 15 
Togo: Les médias protestent pour la réouverture de trois stations de radio .................. 16 
Tunisie: Création de l'Observatoire de la déontologie du journalisme ........................... 16 



TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

Namibie: Formation à la radio communautaire de Karas pour améliorer les programmes 
sur la santé .......................................................................................................... 16 
Centrafrique: Atelier de formation sur le traitement journalistique des Droits de l'Homme
 .......................................................................................................................... 17 
Sénégal: La radio communautaire thématique "Cayar FM" bientôt lancée ..................... 17 
Somalie: Les deux journalistes de Radio Shabelle libérés, deux autres toujours détenus en 
province ............................................................................................................... 18 
RDC: Un journaliste empêché de quitter Kindu après avoir reçu de graves menaces ...... 18 
Bénin: Une émission de RFI sur la réélection du président Boni Yayi "mystérieusement" 
perturbée ............................................................................................................. 18 
Afrique/France: Théogène Karabayinga nous a quittés: «de Mille soleils à la mémoire 
sonore de l‟Afrique ................................................................................................ 19 
Guinée: Conseil National de la Communication - Avertissement à la radio "Espace FM" .. 19 
Angola: L'Angola est en mesure d'ouvrir des radios communautaires ........................... 19 

 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
(Posted from 20/03/2011 to 02/04/2011) 
 
 

Afrique/France: Théogène Karabayinga nous a quittés: «de Mille soleils à la mémoire 

sonore de l‟Afrique ................................................................................................ 19 
Angola: Journalist Highlights Importance of Community Radios ................................... 14 
Angola: L'Angola est en mesure d'ouvrir des radios communautaires ........................... 19 
Angola: Nation Has Resources to Create Community Radios ....................................... 14 
Benin: RFI programme about president‟s reelection mysteriously disrupted .................. 13 
Bénin: Une émission de RFI sur la réélection du président Boni Yayi "mystérieusement" 
perturbée ............................................................................................................. 18 
Centrafrique: Atelier de formation sur le traitement journalistique des Droits de l'Homme
 .......................................................................................................................... 17 
Côte d'Ivoire: Une station de radio pillée et incendiée ................................................ 15 
East Africa/Tanzania: New radio/TV station mooted for East African Community ........... 11 
Ethiopia: Training the trainers in Addis Ababa ............................................................ 8 
Gambia: GGA President Sues West Coast Reporte ...................................................... 7 
Guinée: Conseil National de la Communication - Avertissement à la radio "Espace FM" .. 19 
Ivory Coast: Ouattara supporters seize RTI in Ivory Coast ......................................... 13 
Ivory Coast: Radio station ransacked and burnt down ................................................. 3 
Kenya: Court cases derail issuing of new broadcast licences ....................................... 12 
Lesotho: High-ranking police officer sues Harvest FM and radio presenter .................... 10 
Liberia: GOL to Take Over Star Radio? ...................................................................... 4 
Lybia: Misrata radio station plans broadcasts in English/French ................................... 13 
Malawi: Malawi Broadcasting Corporation rebrands..................................................... 5 
Mozambique/USA: VOA in Mozambique rebroadcast deal ........................................... 12 
Namibia: Training at Karas community radio to improve health programmes for women 
and girls ............................................................................................................... 6 
Namibie: Formation à la radio communautaire de Karas pour améliorer les programmes 

sur la santé .......................................................................................................... 16 
RDC: Un journaliste empêché de quitter Kindu après avoir reçu de graves menaces ...... 18 
Rwanda: Karongi gets community radio .................................................................... 8 
Rwanda: Muslim community launches website ........................................................... 3 
Sénégal: La radio communautaire thématique "Cayar FM" bientôt lancée ..................... 17 
Sénégal: L'Institut Panos lance un nouveau projet médias .......................................... 15 
Somalia: Radio journalist detained in Puntland ........................................................... 5 
Somalia: Somali government detains Shabelle‟s director, news editor ........................... 7 
Somalia: Two journalists freed in Mogadishu, two others still held in north ................... 12 
Somalie: Les deux journalistes de Radio Shabelle libérés, deux autres toujours détenus en 
province ............................................................................................................... 18 
Sudan: Rumbek Central County Teachers Receive Training in School Radio Programs ..... 4 



TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

Sudan: Youth Group Launches Anti-Government Radio on Short Waves ....................... 14 
Togo: Critical radio stations closed down with red tape excuses .................................. 10 
Togo: Les médias protestent pour la réouverture de trois stations de radio .................. 16 
Togo: Media outlets protest to demand reopening of three radio stations ...................... 5 
Togo: Togolese authorities close down another radio station ........................................ 3 
Tunisie: Création de l'Observatoire de la déontologie du journalisme ........................... 16 
Uganda: Journalist detained for 48 hours after exposing wave of break-ins ................... 6 
World: World TV and Radio Awards 2011 accepting entries......................................... 11 
Worldwide/Tunisia: Internews seeks journalist trainers .............................................. 11 
Zimbabwe: Zanu (PF) jamming on VOA Studio 7 ........................................................ 8 
Zimbabwe: Zimbabwe legislators fume over broadcasting delays ................................. 9 
Zimbabwe:Zimbabwe Government says lack of infrastructure prevents broadcasting 
liberalisation .......................................................................................................... 9 

News (Les nouvelles en français suivent) 

ALERT   FROM :   2011-03-21   [EN]  

Ivory Coast: Radio station ransacked and burnt down  

http://www.mediafound.org/index.php?option=com_content&task=view&id=649&Itemid=1  
Armed men believed to be elements of the pro-Gbagbo Defence and Security Forces (FDS) on 

March 16, 2011 stormed the premises of Téré FM, a community radio station based in Williamsville 
in the commune of Adjamé ransacked and burnt down the radio station. 
The Media Foundation for West Africa (MFWA)‟s correspondent reported that the armed youth took 
away the station‟s equipment before setting it ablaze. 
Before the attack, the men opened fire on Café Téré which is within the same building as the radio 
station to disperse all the people in the vicinity. 
The correspondent said the FDS, militiamen and mercenaries have been terrorising civilians in the 

area in recent times. 
Source: Media Foundation for West AFrica (Accra), 18 Mar. 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-03-21   [EN]  

Togo: Togolese authorities close down another radio station  

http://www.mediafound.org/index.php?option=com_content&task=view&id=652&Itemid=1  
Togolese authorities on March 16, 2011 closed down Radio Carré Jeunes, a community 
entertainment station, for an alleged “non-adherence to professional standards”. 
The Media Foundation for West Africa (MFWA)‟s correspondent reported that the regulatory body, 
the Post and Telecommunications Regulatory Authority (ART&P), which closed the station down, 
said it has given Radio Carré Jeunes up to July 2011, to meet its requirements. 

This is the fourth station to be closed down by ART&P, which is being accused by SOS Journalistes 
en Danger media group, of arrogating to itself the powers of the High Authority for the Electronic 
Media and Communications (HAAC). 
On December 29, 2010, ART& P closed down X-Solaire, Metropolys and Providence, following 
accusations of operating illegally since they did not have the required registration documents and 
standard broadcasting equipment. 
Meanwhile SOS Journalistes en Danger has condemned the latest action of ART&P and has accused 

it of gagging the media in the country. 
Source: Media Foundation for Western Africa (Accra), 18 Mar. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-03-21   [EN]  

Rwanda: Muslim community launches website  

http://www.newtimes.co.rw/index.php?issue=14570&article=9010  
Rwanda Muslim Association, yesterday, officially launched a website that will help promote Islam as 
well as showcase roles of the Muslim community in the country's development. 
The website www.ijwi-islam.org is in Kinyarwanda, with links to other international Muslim sites in 
several languages, including English and French. 
"This site will educate, encourage use of ICT, as well as give correct information to anyone 
conducting a survey about Islam," said Sheikh Swaleh Habimana, the Mufti of Rwanda. 

He added that besides religion, the site will also promote government programs like education, 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4567
http://www.mediafound.org/index.php?option=com_content&task=view&id=649&Itemid=1
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4568
http://www.mediafound.org/index.php?option=com_content&task=view&id=652&Itemid=1
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4569
http://www.newtimes.co.rw/index.php?issue=14570&article=9010


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

health and contribute towards the fight against genocide ideology, among others. 
"We shall have standby operators to attend to our subscribers on what we have termed as 'Live 

Chat' in various disciplines," he said. 
Rwanda Development Board`s website is also accessed through the site, something officials say, 
will help in informing and promoting RDB`s activities. 
The Minister in the President's Office in charge of ICT, Dr. Ignace Gatare, commended the Muslims 
for the development saying it's a great contribution to the country's vision 2020, especially in the 
use of ICT. 

"The site has a unique and relevant structure that covers not only Islam as a religion, but also 
general issues that develop our country," Gatare said. 
Officials said it took three years to develop this site and that it was a challenge coming up with the 
correct information in Kinyarwanda since Islamic books are mostly written in Arabic. 
The launch was attended by the Mayor of Kigali City, Fidele Ndayisaba and Egyptian ambassador, 
Khaled Abdel Rahman, among others. 
Source: The Sunday Times website (Kigali), 20 Mar. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-03-21   [EN]  

Liberia: GOL to Take Over Star Radio?  

http://allafrica.com/stories/201103211161.html  
The Board of Directors of NGO funded Star-Radio which was meant to assure its independence 

from government and other interferences, has received substantial government money in the tune 
of US$100,000 now being used to payoff workers and employees, according to a reliable source. 
"...What the government is trying to do is to find another NGO that will take over and run Star-
Radio. But what do we do in the interim? The Board of Directors needs money to settle the arrears 
it owes the employees," Presidential spokesman Cyrus Badio told this paper Wednesday, when 
contacted. 
This paper has gathered from credible sources that the Liberia Maritime Authority (LMA) recently 

pumped in about US$50,000 that is now being used to pay off all employees and staff of Star 
Radio. Another US$50,000 is expected soon, the source said. 
With government money pumped into the station, via the LMA, , the source said, Star-Radio will 
likely cease to be an independent station as envisaged by its benefactor, Foundation Hirondelle, 
which stipulated that the station be devoid of any government interference. 
Last week, the Press Union of Liberia (PUL) issued a press release in which it said it was convinced 

that the "...Government of Liberia is playing politics with the reopening of Star Radio, as evidenced 
by its half-hearted approach to the prolonged closure of the station in the face of public concerns". 
The PUL added that it "...believes the reopening of Star Radio only requires the willingness of the 
Government to let go of the station and not the amount of money President Sirleaf is thinking 
about..." 
PUL: "...If we must accept the President's argument that the government does not want to 
interfere with the independence of Star Radio by providing money for its operation for which it is 

looking for an NGO to take over, then we like to urge the President to relieve herself of this burden 
by allowing the old management team to run the station. 
"The old management team, minus the resigned James Morlu [who was at the center of the crisis], 
includes senior editors, program producers and radio engineers with many years of experiences," 
PUL said. 
Since Foundation Hirondelle ended its operations with the station and folded up nearly three years 
ago, the station has been surviving on funds raised from professional services rendered through 

the ingenuity of the employees. 
Source: New Democrat (Freetown), 17 Mar. 22011; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2011-03-22   [EN]  

Sudan: Rumbek Central County Teachers Receive Training in School 

Radio Programs  

Lower Primary School teachers drawn from Rumbek Central County in Lakes State are receiving 
training in facilitating lessons through the radio. 
The 4-day training has been organized by Southern Sudan Interactive Radio Instruction (SSIRI) in 
collaboration with Lakes State department of Alternative Education in the Ministry of Education. 

Marial Santo Luke who works for the department of Alternative Education told Good News Radio 
that the ongoing training aims at helping teachers create quality and access to education, adding 
that this is the final training before the start of the radio programs. 
Marial also said that this radio program initiative belongs to the Government of South Sudan and 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4570
http://allafrica.com/stories/201103211161.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4573
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4573


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

the community, urging the teacher undergoing training to acquire skills for the benefit of the 
community now and beyond the mandate of the funding organization, that is, Education 

Development Centre (EDC). 
Risper, a teacher at Rumbek Girls Primary School, said the workshop is progressing well, 
appreciating radio as a good instrument of communication. 
She said that the school lessons through the radio enhance the fight against illiteracy and offer a 
good methodology in teaching. 
Meanwhile, the EDC Outreach Coordinator in Lakes State, Reec Deng Reec, encouraged parents to 

send their children to school and to help their children remain focused on education. 
He revealed that his organization will be conducting training to target facilitators for adult radio 
programs, reassuring the community that the Learning Village Radio Programs for adults will kick 
off soon on Good News Radio. 
The training, scheduled to conclude this Saturday, has 30 participants in attendance. 
Source: Radio Good News (Rumbek), 16 Mar. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-03-23   [EN]  

Malawi: Malawi Broadcasting Corporation rebrands  

http://www.bizcommunity.com/Article/410/82/57893.html  
The Malawi Broadcasting Corporation (MBC), a state-controlled television and radio broadcaster has 
since last Friday, 18 March 2011, rebranded its television and radio services. In July last year, 

MBC, which was previously operating as Radio 1 and Radio 2, merged with Malawi Television and 
adopted the name MBCTV and MBC Radio 1 and MBC Radio 2. However, with the rebranding, the 
acronym MBC will only refer to the television services while the radio services have now rebranded 
to Radio One and Radio 2FM. 
Workers from the radio service are, however, looking at the rebranding as efforts to kill the spirit 
that has seen the radio grow to where it is for close to five decades now. 
Source: bizcommunity.com (Johannesburg), quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 22 

Mar. 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-03-23   [EN]  

Togo: Media outlets protest to demand reopening of three radio stations  

http://www.ifex.org/togo/2011/03/22/protest_radio_station/fr/  

On 10 March 2011, most privately-owned radio stations and newspapers in Lome, capital of Togo, 
suspended their normal activities in protest against the continued closure of three radio stations 
since December 2010. 
The Media Foundation for West Africa's (MFWA) correspondent in Togo reported that while the 
radio stations played music throughout the day, the newspapers, with the exception of state-owned 
daily "Togo Presse" and the privately-owned "Forum de la Semaine", were not on the newsstands. 

The correspondent said the decision of the journalists to suspend their programmes followed a 
declaration of "No Press Day" by the media group, SOS Journalistes en danger, to put pressure on 
the Posts and Telecommunications' Regulatory Authority (ART&P) to allow the stations to operate. 
The radio stations, namely X-Solaire, Metropolys and Providence, were closed down on 29 
December 2010 by the ART& P following accusations of operating illegally since they did not have 
the required registration documents and standard broadcasting equipment. 
Since the closure of the stations, there has been a series of press conferences and demonstrations 

for them to be reopened but all have fallen on deaf ears. 
Source: Media Foundation for West Africa (Accra) quoted by IFEX 22 Mar. 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-03-26   [EN]  

Somalia: Radio journalist detained in Puntland  

http://www.ifex.org/somalia/2011/03/23/abdi_farah_detained/  
The National Union of Somali Journalists (NUSOJ) condemns the arrest and the detention of radio 
journalist Liban Abdi Farah, reporter of Somali Broadcasting Corporation (SBC) in Galkayo town of 
Mudug region. 
Liban Abdi Farah was arrested on Friday, 19 March 2011, when he wanted to report on a bomb 
blast in Galkayo. Puntland police who came to the scene of the blast immediately arrested the 
journalist. His colleagues in Galkayo and from SBC were barred from visiting him in the police 

station, although his family members were allowed to see him. 
"We condemn the arrest of Liban Abdi Farah and his continued illegal detention for three days. He 
was pursuing his journalistic work by reporting on what happened," said Omar Faruk Osman, 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4574
http://www.bizcommunity.com/Article/410/82/57893.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4576
http://www.ifex.org/togo/2011/03/22/protest_radio_station/fr/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4577
http://www.ifex.org/somalia/2011/03/23/abdi_farah_detained/


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

NUSOJ Secretary General. "We call on his immediate and unconditional release to end this 
detention which is against the law of Puntland". 

According to the Punyland legal system, the journalist was expected to be brought to court within 
48 hours from when he was arrested, which is not currently the case of Liban Abdi Farah. He was 
not formally charged by the law enforcement bodies of Puntland administration. 
Source: National Union of Somali Journalists (Mogadishu), 23 Mar. 2011, quoted by IFEX  

 
ALERT   FROM :   2011-03-26   [EN]  

Uganda: Journalist detained for 48 hours after exposing wave of break-
ins  

http://www.ifex.org/uganda/2011/03/24/musisi_detained/  
Police in Buwama, Mpigi district (80 kilometers south of Kampala), have arrested and detained 

Central Broadcasting Service (CBS FM) correspondent Yoweri Musisi over a story which alleged 
increased lawlessness in the area. 
CBS FM is owned by the Buganda Kingdom. 
Musisi was arrested on 19 March 2011 at 10:00 a.m. by armed policemen at Buwama trading 

centre on the orders of the officer in charge of the station, Abbey Ngaho. 
Human Rights Network for Journalists-Uganda (HRNJ-Uganda) has learned that Musisi had filed a 

number of stories on the increasing wave of thefts and home break-ins in areas of Luwunga, Nkozi 
and Bwere. 
Sources told HRNJ-Uganda that residents in these areas have been living in fear since the 
beginning of the year due to the likelihood of rape, with the offenders forcefully entering people's 
houses. 
"When I was writing the previous story, I went to [see the officer in charge at the] Buwama police 
station (called Natukunda) with a complainant from Bwere village - Simon Peter Kawuki. He 

confirmed that police have recorded cases of theft and home invasions from such areas," said 
Musisi. 
When HRNJ-Uganda visited Musisi at Buwama police station on 20 March 2011, he said he was not 
aware of any charges against him, despite being behind bars. 
Ngaho told HRNJ-Uganda that Musisi was held on charges of "inciting violence" and "giving false 
information". 
"He reported in the news that there were rebels in the area. He traded false information and we 

shall punish him for that," said Ngaho. 

Musisi was released on bond on 21 March 2011 at 1:00 p.m. after being charged with giving false 
information. 
"Police should not use laws to silence the voices of the people but rather to guard communities 
from criminal elements. People resorting to the media to express their concerns clearly indicates 
that the police has failed in its work or that people have lost trust in the institution of the police," 

said HRNJ-Uganda Programme Coordinator Geoffrey Wokulira Ssebaggala. 
HRNJ-Uganda challenges police to investigate and arrest all criminals who have been terrorizing 
communities rather than muzzling the voices of those who speak for the voiceless. 
Musisi has been ordered to report to police on 24 March 2011 at 10:00am. 
Source: Human Rights Network for Journalists (Kampala), quoted by IFEX, 24 Mar. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-03-26   [EN]  

Namibia: Training at Karas community radio to improve health 
programmes for women and girls  

http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=31302&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html  
The Media and Training Centre for Health (an NGO based in South Africa) will conduct a five-day 

training workshop for volunteers at Karas FM community radio in Keetmanshoop (Karas region, 
Namibia) from 4 to 8 April 2011. 
The training curriculum has been developed on the basis of the needs assessment, which was 
conducted last February with UNESCO‟s support among radio listeners and a wide range of 
stakeholders, including the management and volunteers from Karas FM. The training aims to 
address weak points that had been identified during this assessment. 
The main objective of the upcoming workshop is to enable olunteers at Karas Community Radio 

Station to produce content that reflects the needs of the Keetmanshoop community. Volunteers will 
also learn how to involve listeners as active participants into the process of content development. 
The Karas radio station will be encouraged to build and maintain collaborative partnerships with 
key stakeholders operating in the health and development sectors. This process is expected to 
contribute to sustaining a learning programme that will enhance sensitization on key gender 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4578
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4578
http://www.ifex.org/uganda/2011/03/24/musisi_detained/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4580
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4580
http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=31302&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

inequalities within the community. 
The training will be facilitated by representatives of the Media and Training Centre for Health, the 

Centre for Disease Control and the Karas Regional Council. Staff from Radio Riverside in Upington, 
South Africa, will share their experiences of implementing a community learning model that is 
funded by the Commonwealth of Learning. 
This initiative lies within the framework of UNESCO's contribution towards the promotion of 
community participation in sustainable development through community media. It seeks the 
realization of the Millennium Development Goal 3 on gender equality and women‟s empowerment, 

with special focus on media-related issues.  
Source: UNESCO Webworld, 24 Mar. 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-03-28   [EN]  

Gambia: GGA President Sues West Coast Reporter  

http://allafrica.com/stories/201103280335.html  
The president of the Gambia Golf Association, Mr Ebrima Jawara, has instituted a civil suit against 
West Coast Radio's sports reporter, Bakary B Baldeh, at the Kanifing Magistrate Courts over a 
sports show he [Jawara] suggested made malicious comments about his personality. 

Baldeh faces two charges - one count of conspiracy to commit felony and another to incite 
violence. He has entered a 'no guilty plea' for both charges. In his sports show on February 11, 
2011, the West Coast sports reporter-cum-producer hosted two aggrieved golf caddies who used 

the show to criticise the Gambia golf chief for what the caddies described as an unfair treatment 
towards them during the Mariam Jammeh Golf tournament hosted at the Fajara Golf Club. 
Unsatisfied with the comments made about him, Jawara, the son of the former president Sir Dawda 
Kairaba Jawara, reported the matter to the Kairaba Police Station where the radio's chief executive 
officer, Peter Gomez, and the show moderator, Bakary B Baldeh, were invited for questioning. 
Gomez was later freed to leave after making a statement, while Baldeh was detained before 
appearing in court a few days later. 

Three sittings had already elapsed with the next sitting scheduled for March 31, 2011. Meanwhile, 
Observer Sports has gathered that the embattled West Coast journalist has seized going to work 
since the start of the case, and when contacted yesterday from his home village of Essau, Baldeh 
confirmed his 'no-show' at work as he linked it to a legal advice from a colleague. 
Source: The Daily Observer, 25 Mar. 2011; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2011-03-28   [EN]  

Somalia: Somali government detains Shabelle’s director, news editor  

http://www.shabelle.net/article.php?id=4927  
The interim federal government of Somalia has arrested the director of Shabelle Media Network 
and news editor. 

Abdirashid Omar Qase, the director of Shabelle Media Network, and station‟s news editor Abdi 
Mohammed Isma‟il (Abdi Ud) were taken into custody by forces of TFG‟s national security agency. 
The ministry of information for the transitional federal government of Somalia on Thursday ordered 
TFG's national security agency (NSA) to call Shabelle Media Network's news editor to interrogate 
him about a report Shabelle had broadcasted. 
The arrest of Shabelle‟s director and news editor came after reaching NSA headquarters in 
Mogadishu to respond questions about news story that the station has aired. But they had been 

taken into custody. 
The ministry of information accused Shabelle of airing news story about Somali president, Sheikh 
Sharif Sheikh Ahmed has failed to visit to the frontlines of Mogadishu after his escorting military 
convoy had come under very heavy attack fro Al shabaab fighters. 
That news was aired by not only Shabelle Media Network but also local and international news-
outlets including Voice of America.  

In a letter from national security agency (NSA) on Thursday, the ministry of information of TFG 

ordered Abdi Mohammed Isma'il (ABDI UD), news editor of Shabelle, a local radio station bases in 
Mogadishu to come to the headquarter of NSA on Saturday morning (8am) on 26th March, 2011 to 
answer government‟s interrogations. 
After negotiations, Shabelle administration and officials from NSA agreed to meet on today 27th 
March 2011. 
However, Shabelle‟s director and news editor were taken into custody when they reached there. 

It is not still clear why Somalia‟s NSA had committed the arrest against Shabelle journalists. 
Somali government has not released any comments about the incident. 
Source: Shabelle Media Network (Mogadishu), website, 27 Mar. 2011  

 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4582
http://allafrica.com/stories/201103280335.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4583
http://www.shabelle.net/article.php?id=4927


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

NEWS   FROM :   2011-03-29   [EN]  

Ethiopia: Training the trainers in Addis Ababa  

http://weekly.farmradio.org/2011/03/28/training-the-trainers-in-addis-ababa/  
Farm Radio International has selected eight African broadcasters for special training at a two-week 
workshop in Addis Ababa, Ethiopia. The broadcasters are drawn from four countries and have a 
range of broadcasting and teaching backgrounds. They will become FRI‟s first training team in 
Africa. After the training, they will be available to spend one month at a time in FRI partner 

stations to help produce high quality farmer-focused programs. The training which began on 21 
March and continues until 1 April, is being led by David Mowbray, FRI Training and Standards 
Manager, and Doug Ward, Chair of the FRI Board. 
Source: Farm radio International, Farm Radio Weekly, Issue 150, 29 Mar. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-03-30   [EN]  

Rwanda: Karongi gets community radio  

http://www.newtimes.co.rw/index.php?issue=14579&article=39651  

Local authorities have announced that a community radio will go on air next month in Karongi 
District. 
The International Research and Exchange Board (IREX), an international organisation, helped set 

up the radio Yves Ningabire, the district's Executive Secretary, welcomed the development. 
"It's an important opportunity for us to involve the general public in the development of the district 
since this radio is an important tool in communication," he said. 
Ningabire acknowledged that the much awaited radio station will help the population access a wide 
range of knowledge valuable for their social and economic well-being. 
Robert Pearson, the president of IREX, re-affirmed his organisation's commitment to improve the 
media industry in the country. 

"We are committed to provide all the necessary requirements that will enable the population to get 
maximum benefits from the radio station," he said. 
Pearson cited new and modern technology, management and editorial skills as some of the 
immediate goals that will help the station get to its feet. 
He added that IREX has over 20 media projects worldwide, including two community radio stations 
in Rwanda, located in Gicumbi and Karongi districts. 
Protais Nyamurinda, the chairperson of Isangano Association that will run the radio station, 

observed that it would promote participation of the local population in good governance and 
enhance democracy. 
"Without a radio, there is no effective livelihood in terms of socio-economic development which is a 
big challenge to participation in good governance due to ignorance and lack of efficient 
communication channels," Nyamurinda said.  
Source: The New Times website (Kigali), 29 Mar. 2011; quoted by BBC Monitoring 30 Mar. 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-04-01   [EN]  

Zimbabwe: Zanu (PF) jamming on VOA Studio 7  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/zanu-pf-jamming-on-voa-studio-7-report  
Relentless jamming by President Robert Mugabe‟s forces is depriving Zimbabweans of a wide array 

of free entertainment sources provided by foreign governments. Music and soccer have become the 
latest battlefronts, with talented musicians forced to sing praises of Mugabe while footballers play 
in tournaments named after him. But the latest deployment of Chinese-made jamming has forced 
even the VOA to acknowledge routinely in its Zimbabwe broadcasts that the waves are jammed. 
An announcer is now regularly heard to say: “This is Studio 7 for Zimbabwe broadcasting on 909 
AM, but due to jamming your best reception would be on Shortwave…” Zanu (PF) made external 

broadcasts a major issue during the negotiations for a settlement in 2008, demanding that they be 

banned. 
Recently, the controversially-appointed Broadcasting Authority announced it was ready to take 
applications, which would be a first step for the so-called pirates to come home. None of the big 
players have taken up the offer, citing continued insecurity in the country and the sheer economics 
of setting up independent broadcasting in a collapsing economy. 
Surprisingly, Zanu (PF) officials are clamouring to be heard on the Voice of America Studio 7, which 
is virtually banned in Zimbabwe by Mugabe‟s government. Recently, senior Zanu (PF) and pro-

Mugabe officials Rugare Gumbo, Joram Gumbo, Mines Minister Obert Mpofu and Attorney General 
Johannes Tomana have freely given interviews to the „pirates‟. 
Source: The Zimbabwean, quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 26 Mar. 2011  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4585
http://weekly.farmradio.org/2011/03/28/training-the-trainers-in-addis-ababa/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4586
http://www.newtimes.co.rw/index.php?issue=14579&article=39651
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4587
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/zanu-pf-jamming-on-voa-studio-7-report


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

 
NEWS   FROM :   2011-04-01   [EN]  

Zimbabwe: Zimbabwe legislators fume over broadcasting delays  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/zimbabwe-legislators-fume-over-broadcasting-delays  
MDC MPs in Zimbabwe have expressed outrage at the continued delays by the government in 
issuing broadcasting licences to private players at a time when President Robert Mugabe has 
tightened his grip on the state-run ZBC. Member of Parliament‟s Portfolio Committee on 

Communications, Edward Msumbu (MDC-T, Norton) said he did not believe that Zanu (PF)‟s 
previous paranoid fear of independent broadcasters was still the cause for the delay in the 
Broadcasting Authority of Zimbabwe (BAZ) issuing licences. 
“It is accepted by the relevant authorities that licences should be given to broadcasters,” Mr 
Msumbu said in an interview. “We don‟t know where the delay is. The broadcasters are assuring us 
that all the necessary equipment is there.” 

Radio VOP director John Masuku confirmed the position, saying the broadcasters were ready to 
start commercial FM stations any time. He lambasted BAZ for issuing a false statement saying they 
had opened up for applications. 

Source: The Zimbabwean, quoted by Media network Blog Radio Netherlands, 27 Mar. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-04-01   [EN]  

Zimbabwe:Zimbabwe Government says lack of infrastructure prevents 

broadcasting liberalisation  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/zimbabwe-government-says-lack-of-infrastructure-prevents-
broadcasting-liberalisation  

Facilitate full liberalisaton of airwaves, an official has said. Addressing Government officials and 
villagers at the commissioning of radio and television transmission equipment at Radar Farm in the 
watershed area of Bulilima District on Thursday, the Secretary for Media, Information and Publicity 
Mr George Charamba said Government wanted greater access to broadcast services. However, this 
was being hampered by the inadequate infrastructure. 
“There is a lot of talk about the liberalisation of airwaves in the country. But before we allow more 
players to come aboard, there is need to invest in the infrastructure that will allow the new 

broadcasting stations to operate efficiently. At the moment the infrastructure we have does not 
allow us to do that,” Mr Charamba said. He said those interested in establishing community 

broadcasting stations should organise themselves and come up with a licensable structure. 
Mr Charamba stressed that community stations should not be hijacked to serve foreign interests. 
He said Government was committed to providing radio and television transmission services to all 
remote areas, starting with border towns. “We have come up with a deliberate policy to prioritise 
installation of broadcast transmission in the border towns countrywide and then move inland 

towards the cities. This is in recognition of the colonial legacy which has greatly affected people in 
remote areas since independence. Border towns have especially been de-nationalised for too long. 
We are now in charge of the country and cannot blame the past anymore. The time has come for 
us to rectify this colonial anomaly.” 
Mr Charamba emphasised the importance of communication to development. Transmedia 
Corporation board chairman, Dr Paul Chimedza, said they were committed to ensuring the whole 

country had radio and television transmission. “We know that people in remote areas have 
historically been denied the choice of accessing local broadcasting media and had to listen to 
foreign and hostile stations. 
“Transmedia Corporation is determined to make a difference for the people of Zimbabwe,” said Dr 
Chimedza. “New sites are being constructed to provide radio and television transmission to border 
areas such as Beitbridge, Mudzi, Victoria Falls, St Alberts in Dande Valley and Plumtree.” 

Dr Chimedza said illegal Western sanctions on Zimbabwe had hampered installation of equipment. 

He said they faced problems in sourcing equipment and funds because of the embargo. Transmedia 
chief executive officer Mrs Florence Sigudu Matambo said people in Plumtree could now tune into 
national radio and television stations. The television transmission covers a 70km radius while that 
radio coverage is 90km. Matabeleland South Governor Angeline Masuku said the transmission 
would off-set the chaos caused by pirate [sic] radio stations. 
Source: The Herald - Published by the Government of Zimbabwe; quoted by Media Network Blog 
Radio Netherlands, 28 Mar. 2011  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4588
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/zimbabwe-legislators-fume-over-broadcasting-delays
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4589
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4589
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/zimbabwe-government-says-lack-of-infrastructure-prevents-broadcasting-liberalisation
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/zimbabwe-government-says-lack-of-infrastructure-prevents-broadcasting-liberalisation


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

ALERT   FROM :   2011-04-01   [EN]  

Togo: Critical radio stations closed down with red tape excuses  

http://www.ifex.org/togo/2011/03/30/stations_closed/  
Radio stations and newspapers in the capital of Togo suspended their normal activities for a day in 
March in protest against three radio stations having been shut down since December, report the 
Media Foundation for West Africa and Reporters Without Borders (RSF). 
Following the media group SOS Journaliste en danger's declaration of a "No Media Day", radio 

stations only played music on 10 March, and most newspapers, with the exception of state-owned 
daily "Togo Presse" and the privately-owned "Forum de la Semaine", did not make it to the 
newsstands, says MFWA. 
Along with sit-ins and protest marches, it was the latest campaign tactic used to try to save the 
radio stations X-Solaire, Metropolys and Providence, which were closed down on 29 December 
2010 by the Posts and Telecommunications' Regulatory Authority (ART&P). ART&P allege they were 

operating illegally because they did not have the required registration documents and standard 
broadcasting equipment. 
SOS Journaliste en danger said the closures are an attempt by the authorities to muzzle the 

stations, which were deemed critical of the administration of President Faure Gnassingbé. 
MFWA reports that since the closure, station staff who have been trying to obtain the required 
documents have been met with "delay tactics from authorities." 
MFWA and RSF report that a fourth radio station has since been closed by ART&P. The regulatory 

body said Carré Jeune, a community radio station offering entertainment programmes, did not 
respect professional standards. 
In support of the campaign, RSF wrote to territorial administration minister Pascal Bodjona today 
asking him to explain the slowness of the administrative procedures. 
"Considerations of a political nature should not give rise to conflicts of interest between Togo's 
governing class and media," the letter said. "On the contrary, the role of the authorities is to 
preserve freedom of expression and to guarantee the constitution."  

Source: IFEX website, 30 Mar. 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-04-01   [EN]  

Lesotho: High-ranking police officer sues Harvest FM and radio presenter  

http://www.ifex.org/lesotho/2011/03/29/harvest_fm_lawsuit/  

On 23 March 2011, popular private radio station Harvest FM received a civil summons in which the 
Assistant Commissioner of Police, Thakane Theko, is claiming M1,000,000 (approx. US$145,000) 
for defamation with interest at a rate of 18.5% per annum a tempore morae (from the date of 
judgment). 
Theko claims that on or around 20 October 2010, Harvest FM presenter Relebohile Moyeye 
wrongfully, unlawfully, and with intent to defame her, broadcast defamatory allegations on Harvest 

FM. 
She claims the defendants, Moyeye and Harvest FM, made allegations that she was suspected of 
involvement in fraudulent activities. She claims Moyeye said her Strategic Management Support 
Services office, which Theko heads, is suspected of having been involved in corruption and 
fraudulent activities in the installation of a gate at a police headquarters. 
Theko also claims Moyeye alleged that Theko was suspected of having corruptly awarded the 
M1,000,000 contract for installing the gate to her sister. She also claims that Moyeye and Harvest 

FM alleged that there was further suspicion that Theko was buying 9kg gas cylinders and freezer-
suits at varying and surprisingly inflated prices. 
She further claims that the station and its presenter made allegations that she was receiving bribes 
at a rate of M500 (US$72) per person in connection with the recruitment of police officers. 
When MISA-Lesotho contacted station manager 'Malichaba Lekhoaba, she said the above were 

presented as allegations before Moyeye contacted Police Spokesperson Inspector Masupha 
Masupha to reply to the allegations. 

Masupha confirmed to MISA-Lesotho that Moyeye interviewed him on the said allegations and he 
broadcast his interview the following day word for word. 
Source: Media Institute of Southern Africa quoted by IFEX, 29 Mar. 2011  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4590
http://www.ifex.org/togo/2011/03/30/stations_closed/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4591
http://www.ifex.org/lesotho/2011/03/29/harvest_fm_lawsuit/


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

RESOURCE  FROM :   2011-04-01   [EN]  

World: World TV and Radio Awards 2011 accepting entries  

http://ijnet.org/opportunities/world-tv-and-radio-awards-2011-accepting-entries-worldwide  
Broadcasters from public, private sector and freelance producers are invited to participate in the 
World TV and Radio Awards. [...] Radio awards will be given in three categories: best TV program 
designed for new media, best web radio and best radio program on forest issues. 
The World TV and Radio Awards are supported by United Nations Environment Programme 

OzonAction, Arab States Broadcasting Union, France 24, Radio France International, Monte-Carlo 
Doualiya, Radio TV Malaysia, Commonwealth Broadcasting Association and AIBD. 
Content must have been produced in the last 24 months before submission and material should be 
in English or with English subtitles or translations. 
The deadline to submit abstracts has been extended to April, 25 2011. 
Full report and source: IJNet website  

 
RESOURCE  FROM :   2011-04-01   [EN]  

Worldwide/Tunisia: Internews seeks journalist trainers  

http://ijnet.org/opportunities/internews-seeks-journalist-trainers-worldwide  
U.S. based media development agency Internews seeks journalists to train and mentor in a 

number of countries worldwide. 
Internews, based in California, is currently seeking a number of media experts to work in local 
offices around the world. 
The positions currently open range from radio producer and trainer in Tunisia, resident TV 
journalism adviser in Pakistan, new media advocate in Russia, health broadcast trainer in Kenya, 
content director in Afghanistan and project director in Jordan. 
Source: IJNet website, 30 Mar. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-04-01   [EN]  

East Africa/Tanzania: New radio/TV station mooted for East African 
Community  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/new-radiotv-station-mooted-for-ea-african-community  
Media practitioners in the East African Region have called for the establishment of television and 

radio stations in Arusha to cater for the entire East African Community (EAC). It was among the 
recommendations that summed up the fourth East African Media Summit which was recently held 
at the Tsavo hall of the Hilton hotel in the Kenyan capital of Nairobi. 
The proposed name for the two stations proposed to have frequencies covering all the five EAC 

member states is „Redio (Televisheni) ya Afrika Mashariki!‟. Both the idea and the name was 
initially proposed by the Vice President of Kenya, Dr Stephen Kalonzo Musyoka who insisted that 
the two electronic media stations must broadcast in Kiswahili language and should be based in 
Arusha City where the EAC secretariat is also located. 
“It is high time Kiswahili as our lingua franca is fully utilised to communicate to the ordinary East 
African citizens,” said VP Musyoka, adding that the right medium through which community 

information and messages can be transmitted to the people is electronic media, especially radio 
which reaches both the literate and illiterate in the society. 
More than 200 participants, including media owners, chief executives of media houses, publishers 
and editors from Tanzania, Kenya, Uganda, Burundi and Rwanda had attended the last week‟s 
summit and together agreed that the radio and TV idea was good and should be worked upon 
immediately. It was also suggested that the proposed two electronic media outlets should be non-
profit making, free of the usual entertainment programmes crowding current stations and be 

focused on mostly current affairs, news and educational programmes. 
All delegates during the preceding discussions had very much voted in favor of the proposed 
Arusha-based regional media outlets with the exception of Innocent Muhozi, the Director of 
„Renaissance Radio and TV‟ stations of Burundi who was of the view that such new outlets will have 
to struggle to establish a listeners‟ base and suggested that the EAC should instead empower 
existing media houses that already have listeners and viewers to broadcast matters related to the 
community. 

Mr Muhozi was however overruled as almost all participants found the radio and television stations 
idea just too good and what such outlets were what the people in the community were missing. 
Source: Arusha Times quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 28 Mar. 2011  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4593
http://ijnet.org/opportunities/world-tv-and-radio-awards-2011-accepting-entries-worldwide
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4594
http://ijnet.org/opportunities/internews-seeks-journalist-trainers-worldwide
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4595
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4595
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/new-radiotv-station-mooted-for-ea-african-community


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

ALERT   FROM :   2011-04-01   [EN]  

Somalia: Two journalists freed in Mogadishu, two others still held in 

north  

http://en.rsf.org/somalia-journalists-harassed-arrested-in-28-03-2011,39900.html  
Two journalists who were wrongfully arrested by the National Security Agency in Mogadishu on 27 

March – Radio Shabelle manager Abdirashid Omar Qase and news director Abdi Mohamed Ismail – 
were released unconditionally yesterday. 
Shabelle Media Network, which owns the station, thanked all those who condemned the detention 
of their employees and paid tribute to the courage of the many Somalis who demonstrated on the 
streets of Mogadishu in protest. 
In a statement, the media company said: “Regardless of threat and acts of bullying that we are 
facing from those oppressing independent reporting media operating in Somalia, Shabelle Media 

network are committed to continue flying the flag of independent journalism in Somalia.” 
As previously reported, two other journalists, Liban Abdi Farah and Mohamed Abdinur Hashi, are 
being held in the northern regions of Puntland and Somaliland. Reporters Without Borders calls on 
the authorities to free them at once. 

Source: Reporters without borders, 31 Mar. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-04-02   [EN]  

Kenya: Court cases derail issuing of new broadcast licences  
http://www.nation.co.ke/News/Court+cases+derail+issue+of+TV+licences+/-/1056/1135438/-/ed93tkz/-/index.html  
Court cases and the switch from analogue to digital television have derailed the issuance of 
broadcast licences to investors. 
Investors seeking radio and TV licences will have to wait until a string of court cases challenging its 
new regulations are determined, according to Communications Commission of Kenya [CCK] 

Director-General Charles Njoroge. 
Similarly, the process of shifting from analogue to digital television has made the commission stop 
issuing fresh licences until the infrastructure is in place. 
Speaking in Mombasa on Tuesday [29 March] during a workshop on leadership and integrity and 
the Ministry of Information and Communication's role in the implementation of the new 
constitution, Mr Njoroge said CCK was not issuing any licences at the moment. 
"The most critical programme now is to upgrade and replace the old infrastructure as the country 

embraces digital technology. We have a committee in place and it has up to 2015 to ensure the 
infrastructure is in place," Mr Njoroge said. 
The digital broadcast signal was switched on in Kenya in December 2009 and is currently available 
in Nairobi and its environs through a platform operated by Signet - a subsidiary of state-owned 
Kenya Broadcasting Corporation. 
Information Minister Samuel Poghisio said that critical legal framework would be required for the 

new constitution. 
"We have had a series of meetings and have agreed on the need to build capacity where issues of 
professionalism and ethics are concerned and set up a taskforce to develop a policy paper on how 
to position media in the new constitutional dispensation," Mr Poghisio said. 
Source: Daily Nation website (Nairobi), 29 Mar; 2011; quoted by BBC Monitoring 2 Apr. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-04-02   [EN]  

Mozambique/USA: VOA in Mozambique rebroadcast deal  

Voice of America's comprehensive coverage of global, regional and African news is now available on 
Top Radio 104.2 FM in Maputo, Mozambique. 
VOA Portuguese Service director Ana Guedes says the partnership, which officially began Monday 

[28 March], "allows VOA and its network of correspondents in Africa and around the world, to offer 

a global perspective to the Maputo station." We are pleased to be working together with Top Radio, 
Guedes said, and hope listeners will enjoy VOA's coverage of international news and current affairs. 
Top Radio, with its mix of youth and adult contemporary music, broadcasts in three languages, 
Portuguese, English and Changane. 
Under the rebroadcasting agreement, Top Radio 104.2 FM will air VOA's Portuguese news and 
current affairs programme from 1930 to 2000 hours (7.30 p.m. to 8 p.m.) local time on Monday 
through Friday. A one hour VOA English lesson will air at 1800 hours (6 p.m.) Monday through 

Friday, and the VOA health show "Vida Sem Medo" will air from 1400 to 1600 (2 p.m. to 4 p.m.) 
Saturday afternoons. 
The agreement also gives Top Radio full access to VOA's popular music programmes. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4597
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4597
http://en.rsf.org/somalia-journalists-harassed-arrested-in-28-03-2011,39900.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4599
http://www.nation.co.ke/News/Court+cases+derail+issue+of+TV+licences+/-/1056/1135438/-/ed93tkz/-/index.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4600


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

Carlos Henriques, regional adviser for VOA Audience Development, says, "Mozambique is an 
important market for VOA Portuguese Service programs and we are delighted to be on Top Radio 

104.2 FM with a full range of VOA content." 
Top Radio station manager David Muianga, says, "We are consolidating the promotion of social 
values by integrating the VOA programming on Top Radio, and therefore offering to our listeners 
and the general public, in particular in the Maputo City and Maputo province area, news and 
information that is up-to-date and credible." 
VOA Portuguese brings comprehensive world and regional news and information to Lusophone 

Africa including Angola, Mozambique, Sao Tome and Principe, Guinea Bissau and Cape Verde. For 
more information visit: www.voanews.com/portuguese. For more information on Top Rádio visit: 
www.topradio.co.mz. 
Source: Voice of America press release (Washington), 29 Mar. 2011; quoted by BBC Monitoring 2 
Apr. 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-04-02   [EN]  

Benin: RFI programme about president’s reelection mysteriously 
disrupted  

http://en.rsf.org/benin-nouvelle-traduction-une-emission-31-03-2011,39922.html  

Local retransmission of Radio France Internationale (RFI) was disrupted in Cotonou on the morning 
of 29 March just as it was broadcasting a phone-in programme focussing, on this occasion, on 
Bénin‟s 13 March presidential election, the result of which is disputed by the opposition. Called 
“Appels sur l‟actualité” and hosted by Juan Gomez, the programme is extremely popular in Africa. 
According of the official figures, President Boni Yayi won the election outright with 53 per cent of 
the vote in the first round. The police used force to disperse opposition protests this week 
challenging the result. 

Seydou Choubade, a reporter for the daily Le Nokoué, and Séverin Gandonou, a photographer with 
the daily 24 heures au Bénin, were attacked and injured by police while covering one of these 
demonstrations on 24 March. 
“It is hard not to think that the disruption of RFI‟s signal was deliberately engineered by the 
authorities,” Reporters Without Borders said. “RFI was cut in Bénin at the exact moment that a 
debate was to have been held about current events in Bénin. Did they want to prevent listeners 
from commenting about the election results, voicing their suspicions and expressing their anger to 

the outside world? We urge the government to explain this temporary suspension without delay.” 

It is the second time in less than a year that the French international radio station‟s broadcasts 
have been disrupted in Bénin. Local retransmission of RFI was suspended for half a day in August 
2010 after it broadcasted a report by its Cotonou correspondent about a complaint against the 
president that opposition parliamentarians had brought before the high court. 
The complaint concerned the alleged involvement of senior government officials in a case of 

embezzlement by a local NGO, ICC Services. Local retransmission of RFI resumed after the French 
ambassador interceded. 
Source: Reporters without borders (Paris), website, 31 Mar. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-04-02   [EN]  

Ivory Coast: Ouattara supporters seize RTI in Ivory Coast  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/ouattara-supporters-seize-rti-in-ivory-coast  
Ivory Coast forces backing election winner Alassane Ouattara have seized the state broadcaster 
RTI and attacked incumbent leader Laurent Gbagbo‟s residence and presidential palace amid heavy 
fighting. Television broadcasts were halted at about midnight local time as heavy artillery fire and 
explosions shook buildings. 

The TV and radio stations appear to be still off the air. The RTI website is accessible, albeit very 

slowly, but the radio and TV streams are all silent. The website appears not to have been updated 
since the pro-Ouattara forces seized control. 
Source: Media network Blog Radio Netherlands, 1 Apr. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-04-02   [EN]  

Lybia: Misrata radio station plans broadcasts in English/French  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/misrata-radio-station-plans-broadcasts-in-englishfrench  
The nascent independent media movement in Misrata, 214 kilometres (132 miles) east of Tripoli, 
now includes three radio stations including one that reaches outside Libya. They have plans to start 
doing some broadcasts in English and French. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4602
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4602
http://en.rsf.org/benin-nouvelle-traduction-une-emission-31-03-2011,39922.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4608
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/ouattara-supporters-seize-rti-in-ivory-coast
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4607
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/misrata-radio-station-plans-broadcasts-in-englishfrench


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

Source: AFP) 
 

Andy Sennitt - Radio Nederland) comments: It‟s not clear whether the „one that reaches outside 
Libya‟ means a mediumwave station, or if there is a shortwave transmitter available. I think the 
latter is unlikely, and it probably refers to one of the high power mediumwave stations. Does 
anyone have further information? 
Souyrce: Media network Blog Radio Netherlands, 1 Apr. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-04-02   [EN]  

Angola: Journalist Highlights Importance of Community Radios  

http://allafrica.com/stories/201103310603.html  
The journalist Alexandre Solombe said Wednesday, at a national conference, that community 
radios are important because they convey information related to the reality of local communities. 

Speaking at the National Conference on right to information and community media, he underlined 
that that these information media touch on matters related to the countryside and local areas. 
"In other countries there is an effort from the society to help these radios so that they can be 

heard. At the level of the African continent community radios are not yet well acknowledged" he 
said. Angola has some community radios in the provinces of Luanda, Benguela and Huila. 
The meeting was attended by members of the civil society, political parties, NGOs and journalists. 
The meeting will end this Thursday. 

Source: Angola Press Agency (Luanda), 31 March. 2011; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2011-04-02   [EN]  

Angola: Nation Has Resources to Create Community Radios  

http://allafrica.com/stories/201104010059.html  

The member of the Political and Social Observatory (OPSA), Fernando Pacheco, said Thursday in 
Luanda, Angola has human resources capable of establishing community radios. 
Fernando Pacheco was speaking during a presentation on "Community journalist - role and 
influence in the process of democratic development", at the National Conference on Community 
Media. 
In his address, Fernando Pacheco said however that the creation of community radios requires the 
Angolan Government to facilitate their process of legalisation. 

He said it is a must that communities gain radios so they can share their concerns. 
The conference was meant for an analysis of the state of the right to information and community 
media in Angola, promotion of debates and exchange of experience with other countries of the 
region and recommendations for the Government to facilitate the acces to information and 
community media. 
The event was attended by members of the civil society, political parties, NGOs and journalists. 

Source: Angola Press Agency (Luanda), 31 Mar. 2011; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2011-04-02   [EN]  

Sudan: Youth Group Launches Anti-Government Radio on Short Waves  

http://allafrica.com/stories/201104010549.html  

A Sudanese anti-government youth group announced on Thursday that it has launched a radio on 
short wave frequencies across the country in order to drum up support for regime change, a bold 
bid to challenge state control over broadcast media outlets in the country. 
Worsening economic conditions manifested in sharp increases in food prices compounded by a 
glum mood following the secession of the oil-producing south in a referendum held last January 
have stoked dissent in north Sudan. 

A clutch of anti-government youth groups have emerged and are actively attempting to galvanize 

support for a popular uprising against the 22-years old rule of President Omer Al-Bashir 
government inspired by current revolts in the region. 
However, their few attempts to stage anti-government protests over the last two months had failed 
to take on a mass appeal and were swiftly squashed by the authorities. 
One youth opposition group known as Youth for Change, the shorthand of which is Shararah 
[Arabic for spark] has taken the battle to a whole new level by announcing the launch of its radio 
programming on short waves across the country. 

Breaking the news via a statement on its Facebook-based page, Shararah said its radio broadcasts 
would start on short waves frequencies across the country as of Thursday, March 31. 
According to the group's statements, the radio programming would be broadcasted every Tuesday, 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4606
http://allafrica.com/stories/201103310603.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4605
http://allafrica.com/stories/201104010059.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4604
http://allafrica.com/stories/201104010549.html


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

Thursday and Saturday for 30 minutes starting at 6:30 pm [local time] and can be heard on 15540 
kHz. 

"We urge our listeners in all parts of Sudan to follow our broadcasts and provide us with 
information on whether our broadcasts have reached all [target] areas" the group's statement said. 
"The service will cover all parts of Sudan in a continuation of the tremendous efforts exerted by 
different segments of the society, especially youth groups, in order to get rid of the [National 
Islamic] Front regime to extricate Sudan from this dark abyss," the statement added. 
The group further asked those wishing to contribute to the radio or send audio materials to contact 

it through the following e-mail: syr.radio@gmail.com 
It is not clear whether Shararah radio's broadcasts will be relayed from inside or outside the 
country, but Sudanese authorities have in the past successfully blocked the operation of radios it 
deemed hostile to the government, especially in the densely-populated Khartoum state. 
Unlike print-media which enjoys relative freedom in Sudan, broadcast media is tightly controlled by 
the state and heavily regulated by the National Telecommunication Corporation, which also filters 
and monitors internet content. 

There are 16 radio stations broadcasting on FM frequencies in the capital Khartoum, almost all of 
them focus their programming exclusively on entertainment, religious affairs or sport. 

Source: Sudan Tribune, 31 Mar. 2011; quoted by allAfrica.com 
 

NOUVELLES 
ALERT   FROM :   2011-03-21   [FR]  

Côte d'Ivoire: Une station de radio pillée et incendiée  

http://www.ifex.org/cote_divoire/2011/03/17/konan_in_hiding/fr/  
La correspondante de la Fondation pour les Médias en Afrique de l'Ouest (MFWA) rapporte [...] par 
ailleurs, des hommes armés qui seraient des éléments des Forces de Défense et de Sécurité pro-
Gbagbo (FDS) ont, le 16 mars, envahi les locaux de Téré FM, une radio communautaire, sise à 
Williamsville (commune d'Adjamé), et ont pillé et incendié la station de radio. 
La correspondante de la MFWA a rapporté que les jeunes armés ont emporté les appareils de la 
station avant de mettre le feu au bâtiment. 

Avant l'attaque, les hommes ont ouvert le feu sur le Café Téré, qui se trouve dans le même 
bâtiment que la station de radio, afin de disperser toutes les personnes qui se trouvaient dans les 
environs. 
La correspondante a affirmé que les FDS, les miliciens et les mercenaires martyrisent les 

populations civiles du quartier ces derniers temps. 
Texte complet et source: Media Foundation for Western Africa (Accra, Ghana) repris par IFEX, 17 
mars 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-03-21   [FR]  

Sénégal: L'Institut Panos lance un nouveau projet médias  

http://fr.allafrica.com/stories/201103161066.html  
L'Institut Panos Afrique de l'Ouest (IPAO) compte développer avec son nouveau projet médias de 

nouveaux formats radios participatifs dans le cadre général de la mise en place de clubs radios 
citoyens, a annoncé mercredi à Dakar Libasse Hanne, le chargé de son programme bonne 
gouvernance. 
"Nous comptons avec ce projet, consolider l'introduction de nouveaux formats radios participatifs 
comme l'utilisation des témoignages oraux dans les documentaires radios et la mise en place de 
clubs radios citoyens qui vont collaborer avec les radios communautaires", a-t-il déclaré. 

L'Institut Panos Afrique de l'Ouest (IPAO) et l'ambassade des Pays-Bas à Dakar ont procédé le 
même jour au lancement d'un projet de "renforcement du rôle des médias et de la société civile du 

Sénégal, pour la transparence dans la gestion des ressources publiques et le contrôle citoyen". 
Selon le chargé du programme bonne gouvernance de l'IPAO, cette initiative va permettre une 
interaction en vue d'interpeller les élus sur la gestion des ressources publiques. 
Libasse Hanne a précisé que ce projet a notamment pour objectif le "renforcement des capacités 
des médias à produire une information documentée" et "le renforcement de capacités des 

organisations de la société civile à la base". 
"Nous voulons faire que les citoyens soient des acteurs des médias dans la gestion des ressources 
publiques", a-t-il expliqué. 
Prenant la parole à la suite de M. Hannne, Diana Senghor, directrice de l'IPAO, a relevé pour le 
déplorer le fait que les citoyens ne sont pas informés comme il le faut sur la destination des 
budgets votés. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4571
http://www.ifex.org/cote_divoire/2011/03/17/konan_in_hiding/fr/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4572
http://fr.allafrica.com/stories/201103161066.html


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

"Le Sénégal se trouve confronté dans la transparence dans l'information et des garanties à 
apporter. Il y a un rôle que les journalistes doivent jouer dans la durée", a-t-elle soutenu. 

Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 16 mars 2011, repris et distribué par allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2011-03-23   [FR]  

Togo: Les médias protestent pour la réouverture de trois stations de 
radio  

http://www.ifex.org/togo/2011/03/22/protest_radio_station/fr/  
Le correspondant de la Fondation pour les Médias en Afrique de l'Ouest (MFWA) au Togo a rapporté 
que tandis que les stations de radio ont joué de la musique toute la journée, les journaux, à 
l'exception de "Togo Presse", un quotidien d'État, et "Forum de la Semaine", un quotidien privé, 
n'étaient pas dans les kiosques. 

Le correspondant a informé que les journalistes ont décidé de suspendre leurs programmes, suite 
au lancement d'une "journée sans presse" par le groupe de média SOS journalistes en danger pour 
faire pression sur l'Autorité de Réglementation des Secteurs des Postes et Télécommunications 
(ART&P) afin qu'elle permette aux stations de fonctionner. 

Les stations de radio, à savoir X-Solaire, Metropolys et Providence, ont été fermées le 29 décembre 
2010 par l'ART&P pour fonctionnement illégal puisqu'elles ne disposaient pas de récépissés requis 

et d'équipements de radiodiffusion classiques. 
Depuis la fermeture des stations, il y a eu une série de conférences de presse et de manifestations 
pour réclamer leur réouverture. Toutefois, elles sont toutes tombées dans l'oreille d'un sourd. 
Source: Media Foundation for Western Africa (Accra), repris par IFEX - International Freedom of 
Expression Exchange Clearing House, 22 mars 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-03-26   [FR]  

Tunisie: Création de l'Observatoire de la déontologie du journalisme  

http://fr.allafrica.com/stories/201103240572.html  
L'Observatoire de la déontologie, créé au sein du Syndicat national des journalistes tunisiens 
(Snjt), vient d'élire sa commission administrative et instituer sept commissions spécialisées. 
Le Snjt précise, dans un communiqué rendu public, hier, que ces commissions sont : 

- La commission de la presse quotidienne et des agences de presse 
- La commission de la presse hebdomadaire et de la presse des partis 

- La commission des médias radiophoniques 
- La commission des médias télévisés 
- La commission de la presse électronique 
- La commission de la presse régionale 
- La commission des relations avec la société civile. 

Le Snjt appelle les journalistes, les différentes composantes de la société civile et l'opinion publique 
à contribuer à l'enrichissement de l'action de l'Observatoire par leurs suggestions et leurs points de 
vue concernant les éventuelles carences ou lacunes dans l'exercice de la profession de journaliste. 
A cet effet, le Snjt rappelle l'adresse de l'Observatoire à son siège au 14, avenue des Etats-Unis 
d'Amérique, Tunis-Belvédère 1002, et son adresse électronique "Observatoiresnjt@gmail.com" 
Source: La Presse (Tunis), Communiqué de presse du SNJT, 24 mars 2011; repris et distribué par 

allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2011-03-26   [FR]  

Namibie: Formation à la radio communautaire de Karas pour améliorer 
les programmes sur la santé  

http://portal.unesco.org/ci/fr/ev.php-URL_ID=31302&URL_DO=DO_PRINTPAGE&URL_SECTION=201.html  

L‟ONG sud-africaine Media and Training Centre for Health organise un atelier de formation de cinq 
jours pour les bénévoles de la radio communautaire Karas FM, du 4 au 8 avril 2011 à 
Keetmanshoop (région de Karas, Namibie). 
Le programme de formation a été mis au point à partir des résultats de l‟évaluation des besoins 
effectuée en février dernier, avec le soutien de l‟UNESCO, auprès des auditeurs de la radio et de 

nombreux acteurs, y compris les responsables et les bénévoles travaillant à Karas FM. La formation 
est destinée à résoudre les points faibles relevés au cours de l‟évaluation. 
Le principal objectif de l‟atelier est de donner aux bénévoles de la radio communautaire les moyens 
pour produire du contenu répondant aux besoins de la communauté de Keetmanshoop. Ils 
apprendront également à faire des auditeurs des participants actifs du processus de 
développement de contenu. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4575
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4575
http://www.ifex.org/togo/2011/03/22/protest_radio_station/fr/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4579
http://fr.allafrica.com/stories/201103240572.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4581
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4581
http://portal.unesco.org/ci/fr/ev.php-URL_ID=31302&URL_DO=DO_PRINTPAGE&URL_SECTION=201.html


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

La radio Karas FM sera encouragée à nouer et cultiver des partenariats de collaboration avec les 
principaux acteurs des secteurs de la santé et du développement. Cette démarche doit contribuer à 

développer une programmation pédagogique pour sensibiliser la communauté aux grandes 
questions d‟inégalité des genres. 
La formation sera animée par des représentants du Media and Training Centre for Health, du 
Centre for Disease Control et du Conseil régional de Karas. Des membres de la Radio Riverside à 
Upington (Afrique du Sud) feront part de leur expérience concernant la mise en œuvre d‟un modèle 
d‟apprentissage communautaire financé par le Commonwealth of Learning. 

Ce projet s‟inscrit dans le cadre de l‟action de l‟UNESCO pour promouvoir la participation des 
communautés au développement durable au moyen des médias communautaires. Il s‟agit aussi 
d‟une contribution à la réalisation de l‟Objectif 3 du Millénaire pour le développement en faveur de 
l‟égalité des sexes et de l‟autonomisation des femmes, notamment dans les médias. 
Source: UNESCO Webworld, 24 mars 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-03-29   [FR]  

Centrafrique: Atelier de formation sur le traitement journalistique des 
Droits de l'Homme  

L‟Institut Panos Paris organise à Bangui, du 31 mars au 06 avril 2011, un atelier de formation sur 

le traitement journalistique de la thématique "Droits de l‟Homme". L‟atelier regroupera une 
vingtaine d‟étudiants en journalisme et des professionnels des médias de la République 
Centrafricaine. 
Cet atelier s‟inscrit dans le cadre du nouveau projet de l‟Institut Panos Paris en Centrafrique intitulé 
« PROJET DE FORMATION PRATIQUE SUR LE JOURNALISME SENSIBLE AUX DROITS DE L‟HOMME »  
Il s‟agit d‟un projet pédagogique en appui au Département des Sciences de l‟Information et de la 
Communication de l‟Université de Bangui. Il vise à former les étudiants et journalistes dans la 

collecte et le traitement des informations relatives aux droits de l‟homme à travers la production 
d‟une publication et d‟émissions radios bimensuelles ; à encourager la diffusion d‟informations de 
qualité sur les droits de l‟homme auprès d‟un public élargi et à favoriser des échanges et 
interactions entre les étudiants, les professionnels des médias, les associations de la société civile 
et les institutions étatiques autours de questions relatives à la situation de droits de l‟homme en 
Centrafrique. Il bénéficie de l‟appui financier de l‟Union Européenne et de Cordaid pour la période 
allant de février 2011 à juillet 2012.  

Source: Pascal Chirhalwirwa, coordinateur des projets en République Centrafricaine, Institut Panos 

Paris, Communiqué, 28 mars 2011 

 
NEWS   FROM :   2011-04-01   [FR]  

Sénégal: La radio communautaire thématique "Cayar FM" bientôt lancée  

http://fr.allafrica.com/stories/201103300534.html  
"Cayar FM", une nouvelle radio communautaire thématique axée sur les questions de pêche et 
d'environnement, vient d'obtenir sa fréquence et va bientôt commencer à émettre sur la 89.1 Mhz, 
annonce un communiqué transmis mardi à l'APS. 
Lancée et financée par le WWF WAMER avec l'appui des populations et de la mairie de Cayar (58 
Km de Dakar), "cette radio communautaire était fort attendue (dans la commune) et ses environs. 

Elle vient combler un gap car aucune radio jusqu'ici n'émet à partir de Cayar", précise la même 
source. 
En outre, souligne le texte, "Cayar qui est une zone de pêche fait face à d'énormes défis dans la 
gestion et l'exploitation des ressources halieutiques et la gestion de l'environnement". 
Selon le responsable de la pêche durable du WWF, Dr Ibrahima Niamadio, cité dans le 
communiqué, "la radio communautaire va contribuer à une meilleure sensibilisation des acteurs 

pour des pratiques de pêche durable, à la résolution des conflits et à une amélioration de l'hygiène 

et de l'assainissement du cadre de vie et à une valorisation des opportunités socio-économiques 
des communautés des pêcheurs". 
A Cayar, la création de la radio communautaire intervient à la suite d'autres réalisations de WWF : 
une mutuelle d'épargne et de crédit, l'appui aux organisations de pêcheurs, la gestion des ordures 
ménagères et à l'aire marine protégée, ainsi que la construction des fours. 
Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 29 mars 2011; repris et distribué par allAfrica.com  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4584
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4584
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4592
http://fr.allafrica.com/stories/201103300534.html


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

ALERT   FROM :   2011-04-01   [FR]  

Somalie: Les deux journalistes de Radio Shabelle libérés, deux autres 

toujours détenus en province  

http://fr.rsf.org/somalie-les-journalistes-cibles-du-28-03-2011,39895.html  
Abdirashid Omar Qase et Abdi Mohamed Ismail, respectivement directeur et rédacteur en chef de 

Radio Shabelle, tous deux injustement arrêtés par la National Security Agency le 27 mars 2011, à 
Mogadiscio, ont été relâchés sans condition le 30 mars. 
Le Shabelle Media Network a adressé des remerciements à tous ceux qui se sont mobilisés pour 
ses deux employés, soulignant le courage de la population somalienne, qui a été nombreuse à 
manifester dans les rues de Mogadiscio. 
"Malgré les menaces et les intimidations que nous subissons de la part de ceux qui répriment les 
médias indépendants en Somalie, nous continuerons à porter haut le drapeau du journalisme 

indépendant dans notre pays", a déclaré le Shabelle Media Network. 
Reporters sans frontières rappelle que deux autres journalistes, Liban Abdi Farah et Mohamed 
Abdinur Hashi, sont actuellement détenus au Puntland et au Somaliland. L‟organisation demande 
aux autorités de ces deux régions leur libération immédiate. 

Source: Reporters sans frontières, 31 mars 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-04-01   [FR]  

RDC: Un journaliste empêché de quitter Kindu après avoir reçu de graves 
menaces  

http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=950  

Modeste Shabani, directeur de la Radio Sauti ya M‟kaaji, une station communautaire émettant à 
Kasongo, un territoire situé à 250 kms de Kindu, capitale de la province de Maniema, à l‟est de la 
RDC, n‟a pas pu quitter la ville de Kindu ce vendredi matin 1er avril 2001, pour se rendre à 
Kinshasa, capitale de la RDC, où il était attendu pour participer à un atelier organisé par Journaliste 
en danger (JED) dont il est le correspondant. 
Son billet de voyage lui a été arraché au pied de l‟avion par un agent de la Direction Générale des 
Migrations (DGM) qui lui a dit agir sur ordre de sa hiérarchie. Shabani a été ensuite conduit au 

bureau du chef de poste de la DGM où il a été retenu pendant plusieurs heures, sans aucune 
explication. 
Depuis mercredi 30 mars 2001, le journaliste était l‟objet des menaces répétées provenant de 

plusieurs autorités politiques et administratives de la province, dont le gouverneur de province lui-
même, lui promettant de l‟arrêter et de fermer sa radio. 
Ces menaces faisaient suite à la diffusion, mardi 29 mars 2011, par Radio Sauti ya M‟kaaji, dans 
son journal de 19 heures, d‟un extrait d‟une interview de M. Vital Kamerhe, ancien président de 

l‟Assemblée nationale, et ancien membre du parti présidentiel, depuis, passé dans l‟opposition au 
président Joseph Kabila, sur son projet de société. Après la diffusion de cette interview, un autre 
membre du parti présidentiel, M. Didier Manara, député national, est intervenu le lendemain sur la 
même station pour diffuser un droit de réponse. Mais en dépit de tout cela, le journaliste a 
continué à recevoir des menaces de plusieurs sources anonymes. 
Contacté, vendredi matin par JED pour connaitre les raisons de ces attaques dirigées contre un 

journaliste qui n‟a fait que son travail, le gouverneur de province Pascal Tutu Salumu a nié toute 
implication dans cette affaire. Quant à Shabani, il s‟est dit victime d‟une machination orchestrée 
par les autorités provinciales qui tiennent à museler la presse, et à empêcher l‟opposition de 
s‟exprimer. 
JED dénonce avec la plus grande vigueur toutes ces menaces à l‟intégrité physique du journaliste 
Modeste Shabani qui est ainsi pris en otage dans sa propre ville. JED demande à toutes les 
autorités provinciales concernées de lever immédiatement toutes les mesures qu‟elles ont prises 

pour empêcher le journaliste de se mouvoir et de vaquer librement à ses occupations 
professionnelles. 
Source: Journaliste en danger (Kinshasa), 1 avr. 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-04-02   [FR]  

Bénin: Une émission de RFI sur la réélection du président Boni Yayi 

"mystérieusement" perturbée  

http://fr.rsf.org/benin-une-emission-de-rfi-sur-la-31-03-2011,39921.html  
Le 29 mars 2011, dans la matinée, l‟antenne de Radio France Internationale (RFI) a été perturbée 
à Cotonou, à l‟heure de diffusion de l‟émission "Appels sur l‟actualité", de l‟animateur Juan Gomez. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4596
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4596
http://fr.rsf.org/somalie-les-journalistes-cibles-du-28-03-2011,39895.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4598
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4598
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=950
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4601
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4601
http://fr.rsf.org/benin-une-emission-de-rfi-sur-la-31-03-2011,39921.html


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

Celle-ci était consacrée à l‟élection présidentielle du 13 mars dernier, qui a vu la réélection, au 
premier tour, avec 53% des suffrages, du président sortant, Boni Yayi. Ces résultats ont été 

contestés par des partis de l‟opposition qui, au cours de la semaine, ont organisé des 
manifestations durement réprimées par les forces de l‟ordre. 
Le 24 mars, deux journalistes couvrant l‟une de ces manifestations ont été pris à partie et blessés 
par la police. Il s‟agit de Seydou Choubade, journaliste au quotidien Le Nokoué, et Séverin 
Gandonou, photojournaliste au quotidien 24 heures au Bénin. 
"Appels sur l‟actualité", émission phare de RFI et connaissant un fort succès en Afrique, est le 

rendez-vous interactif des auditeurs de cette station. 
"Il est difficile de ne pas penser que cette perturbation fait suite à une intervention volontaire des 
autorités. RFI a été coupée au Bénin à l‟heure exacte où allait se tenir un débat sur l‟actualité dans 
le pays. A-t-on voulu empêcher les auditeurs de commenter les résultats de l‟élection, d‟exprimer 
leurs doutes, et d‟informer l‟opinion internationale sur leurs ressentiments ? Nous demandons aux 
autorités béninoises de fournir sans délai des explications sur cette suspension temporaire 
d‟antenne", a déclaré Reporters sans frontières. 

C‟est la deuxième fois en moins d‟un an que l‟antenne de RFI est perturbée au Bénin. Au mois 
d‟août 2010, la station internationale avait vu ses émissions suspendues arbitrairement, pendant 

une demi journée, suite à un reportage de sa correspondante à Cotonou faisant état des poursuites 
engagées, devant la Haute Cour de justice, par des députés de l‟opposition contre le chef de l‟Etat. 
Cette démarche de l‟opposition faisait suite à une vaste affaire d‟escroquerie connue sous le nom 
d‟"Affaires ICC Services", impliquant des personnalités au sommet de l‟Etat. RFI avait pu émettre à 
nouveau suite à une intervention de l‟ambassadeur de France au Bénin. 

Source: Reporters sans frontières (Paris), website, 31 mars 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-04-02   [FR]  

Afrique/France: Théogène Karabayinga nous a quittés: «de Mille soleils 
à la mémoire sonore de l’Afrique  
http://www.rfi.fr/afrique/20110328-theogene-karabayinga-rfi-nous-
quitte?ns_campaign=editorial&ns_mchannel=reseaux_sociaux&ns_source=FB&ns_linkname=20110328_theogene_karabayinga_rfi_nous_quitte&ns_fee=0  

Une grande voix de RFI s'est éteinte. Théogène Karabyinga, journaliste à RFI, longtemps 
présentateur de l‟émission « Mille Soleils », diffusée sur de nombreuses radios partenaires de RFI 
en Afrique, et producteur du coffret « Mémoires de tirailleurs » est mort dimanche 27 mars. Thierry 

Perret, qui a longtemps travaillé à ses côtés, revient sur le parcours de celui que ses amis 
appelaient tout simplement «Théo».  

Texte complet et source: RFI website, 31 mars 2011; info transmise à TRRAACE par Serge Adam's 
Diakité (Abidjan)  

NEWS   FROM :   2011-04-02   [FR]  

Guinée: Conseil National de la Communication - Avertissement à la radio 
"Espace FM"  

http://fr.allafrica.com/stories/201104010288.html  
Le conseil national de la communication CNC vient d'adresser un avertissement écrit à la radio 

Espace FM. La décision qui vient de tomber ce jeudi 31 mars est signée de Martine I. Condé, la 
Présidente de l'institution de régulation des médias en Guinée. 
Cette décision dont nous nous sommes procurés copie stipule que "la radio Espace FM reçois un 
avertissement pour violations répetées des règles de l'éthique et de la déontologie dans son 
émission "les grandes Gueeles". 
"Plusieurs avertissement verbaux adressés à Espaces FM n'ont pas eu d'effet. C'est ce qui justifie 

cet écrit" explique-t-on au CNC. 
Au courant de la matinée, cette radio avait passé une longue interview de Tibou Kamara, ex-
membre de la junte et proche du Général Sékouba Konaté dont la gestion de la transition continue 

d'être critiquée et déplorée par les Guinéens et le Gouvernement d'Alpha Condé, confrontés à 
sérieux problème de liquidité et d'inflation. 
Source: Aminata.com (Conakry), 31 mars 2011. repris et distribué par allAfrcia.com  

 
NEWS   FROM :   2011-04-02   [FR]  

Angola: L'Angola est en mesure d'ouvrir des radios communautaires  

http://fr.allafrica.com/stories/201104010796.html  
Le membre de l'Observatoire politique et social de l'Angola (OPSA), Fernando Pacheco, a déclaré 
jeudi, à Luanda, que le pays dispose de ressources humaines pour la mise en Å"uvre des radios 

communautaires. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4603
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4603
http://www.rfi.fr/afrique/20110328-theogene-karabayinga-rfi-nous-quitte?ns_campaign=editorial&ns_mchannel=reseaux_sociaux&ns_source=FB&ns_linkname=20110328_theogene_karabayinga_rfi_nous_quitte&ns_fee=0
http://www.rfi.fr/afrique/20110328-theogene-karabayinga-rfi-nous-quitte?ns_campaign=editorial&ns_mchannel=reseaux_sociaux&ns_source=FB&ns_linkname=20110328_theogene_karabayinga_rfi_nous_quitte&ns_fee=0
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4610
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4610
http://fr.allafrica.com/stories/201104010288.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4609
http://fr.allafrica.com/stories/201104010796.html


TRRAACE – E-BULLETIN 138  

© Mediafrica.Net 2011  02/04/2011 

Fernando Pacheco a tenu ces propos au cours d'un débat sur "Journaliste communautaire - son rôle 
et influence dans les processus de développement et de la démocratie" inscrit dans le cadre de la 

conférence nationale sur les médias communautaires, qui a eu lieu mercredi et jeudi à Luanda. 
Pendant la conférence, Fernando Pacheco a souligné qu'il ne suffit pas seulement d'ouvrir les radios 
communautaires, il est encore nécessaire que le Gouvernement angolais facilite le processus de 
légalisation. 
Selon l'orateur, il est important que la communauté aie une station de radio communautaire pour 
permettre à chaque habitant de partager les problèmes rencontrés. 

La réunion visait à évaluer l'état de droit à l'information et des médias communautaires en Angola, 
à promouvoir de débats et d'échages d'expériences avec d'autres pays de la région et fournir des 
recommandations pour que le gouvernement mette en Å"uvre des mesures qui favorisent l'accès à 
l'information au niveau de la communauté. 
Ont participé à la rencontre, les membres de la société civile, partis politiques, les ONG et des 
journalistes. 
Source: Angola Press Agency (Luanda), 1 avr. 2011; repris et distribué par allAfrica.com  

 
 

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 
TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO  
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39  
Courriel : cemeca@mediafrica.net  

Web : http://www.cemeca-cemeca.org  

 

Contact 
Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 

 

 

Abonnement / Subscribe : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
Unsubscribe / Désabonnement : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 

 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 

mailto:info@econewsafrica.org
http://www.econewsafrica.org/
mailto:pmbenin@gmail.com
mailto:radioecoleapm@gmail.com
mailto:cemeca@mediafrica.net
http://www.cemeca-cemeca.org/
mailto:editor@mediafrica.net
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

